•  Navigatie
  • “Een haalbaar doel is een doel dat bij jou past. In vier weken vier maten minder? In twee weken 20 kilo eraf? De kans dat je zo’n voornemen haalt is 0. Het lijkt extreem, maar veel mensen willen meer afvallen dan haalbaar is. Bepaal daarom vóóraf je doel en geef antwoord op de volgende vragen: Wat wil ik echt bereiken? Wat ga ik daarvoor doen? Wanneer begin ik en wanneer ben ik klaar?”

    Dus “7 kilo eraf in 7 weken?” werkt niet voor iedereen?
    “Bepaal voor jezelf heel duidelijk wat je wilt bereiken. Hoeveel kilo’s minder? Fitter en gezonder zodat je met je (klein)kind kan ravotten? Je buik niet meer voelen als je de trap oploopt? Schrijf precies op wat je wilt bereiken en stel daarbij steeds de vraag: Past dit bij mij? Bedenk welk lichaamsgewicht nu bij je hoort en nu in jouw leven past. Kijk niet naar je lichaam toen je 20 was. Kijk ook niet naar het lichaam van een ander. Bepaal je eigen gezonde gewicht!”

    En als je dat hebt gedaan?
    “Dan bepaal je wat je gaat doen en gaat laten. Bedenk vooraf wat je wel (“Glas water voor elke maaltijd”) en wat je niet (“Geen koekjes bij de koffie”) gaat doen. En beperk dit niet tot eten en drinken. Bedenk ook wat je gaat doen op moeilijke momenten. Denk steeds vanuit jezelf. Wat jij moet doen, moet passen in jouw dagelijkse routine. Wat een ander doet is niet belangrijk.”

    Dus het devies luidt: vaar je eigen koers?
    “Ja. En wil niet te veel, te snel. Neem kleine stappen en bepaal daarbij steeds het begin en het einde. Zo hou je zicht op je voortgang en kun je op tijd bijsturen als het even wat minder gaat. Ups & downs horen erbij.”