•  Navigatie
  • stones-451329_1280

    Motivatie is een veel gebruikt woord als er iets niet- of wel goed gaat. Men roept dan iets als “ze waren vandaag niet/erg gemotiveerd”, waarmee dan bedoeld wordt dat ze er geen/veel zin in hadden. Maar als ik het hier over motivatie heb dan bedoel ik dat in de zin van: – belangstelling hebben voor – geïnteresseerd zijn in – iets willen en kunnen doen. Dit is dus een positieve opvatting van motivatie.

    Als we het over motivatie hebben dan praten we over individuele personen. Want iedereen is verschillend en daarom zijn voor verschillende mensen ook verschillende dingen belangrijk voor hun motivatie. Maar er zijn natuurlijk ook een aantal algemene zaken te vertellen over motivatie.

    In dit blog probeer ik je een aantal ‘handvatten’ aan te reiken om meer grip te krijgen op dat rare begrip motivatie.

     

    GEBREK AAN MOTIVATIE:

    Als er een motivatiegebrek is, zijn er een aantal dingen waaraan je dat kunt herkennen, bijvoorbeeld:

    a)Agressief gedrag met weinig respect voor de gevoelens van anderen.

    b)Opgeven, je doet mee omdat het moet en hebt weinig interesse in wat er gebeurt.

    c)Kinderachtig gedrag, je gaat gedrag vertonen wat kinderachtiger is dan je normale gedrag.

    d)Fixatie, je bent heel vasthoudend in je gedrag en houding en blokkeert hierdoor ook de mogelijkheid om ander gedrag te vertonen.

    Natuurlijk is het niet zo dat b.v. agressief gedrag altijd door een motivatiegebrek veroorzaakt wordt, maar het kan wel één van de verschijnselen van motivatiegebrek zijn.

    Hoe doe je hier wat aan?

     

    MOTIVATOREN

    Motivatoren zijn al die dingen die ervoor zorgen dat iemand ergens ‘zin’ in heeft; heel graag wil. Dit kunnen heel veel verschillende soorten dingen zijn. Hoe meer motivatoren aanwezig zijn hoe beter dit is voor de motivatie. Maar voor alles is het belangrijk dat je je op je plaats voelt met wat je doet, of heel graag wilt doen.

    Er zijn tal van zaken te noemen die je motivatie vergroten, bijvoorbeeld:

    1)Als je zelf invloed kunt uitoefenen op de activiteiten. Bv door mee te denken over hoe je je leven weer op de rails kunt krijgen, of bv hoe je het afvallen kunt aanpakken.

    2)Wanneer je regelmatig positieve ‘kritiek’ krijgt. Een schouderklopje is voor iedereen leuk om te krijgen. Je wordt er blij van, je zelfvertrouwen gaat omhoog en je vindt het leuker om door te gaan met je zelfontplooiing en/of afvallen op een gezonde manier.

    3)Je draagt je eigen verantwoordelijkheid voor het wel of niet volgen van jouw persoonlijke programma. Je bepaalt helemaal zelf hoe je dat invult. Waar jij je het beste bij voelt, in samenwerking met je coach.

    4)Wanneer jouw te volgen programma goed aansluit bij jouw persoon, bij jouw leven.

    DEMOTIVATOREN

    Het is natuurlijk geen verrassing meer, maar dit zijn die dingen die de lol verpesten. Hoe minder deze factoren aanwezig zijn hoe beter het is voor de motivatie. Bijvoorbeeld:

    -Je valt niet snel genoeg af; je weet eigenlijk wel hoe het komt, maar het lukt je (nog niet) hier iets aan te veranderen.

    -Je weet dat je gedachten/gevoel/gedrag MOET veranderen, maar je bent er nog niet echt aan toe.

     

    Het is zaak deze demotivatoren in kaart te brengen, vooral voor jezelf. Je weet dan waar je gebrek aan motivatie vandaan komt, en hier kun je, samen met je coach iets aan veranderen.

     

    INTRINSIEKE EN EXTRINSIEKE MOTIVATIE

    Het kopje klinkt moeilijk, maar het verschil is simpel.

    Intrinsieke motivatie is in iemand zelf aanwezig. Als iemand het bijvoorbeeld leuk vindt om hard te rennen zal die samen met jou een stukje hard willen rennen.

    Extrinsieke motivatie is gericht op iets buiten de persoon zelf. Als iemand een hekel heeft aan hard rennen, wil die voor een beloning vast wel een stukje rennen.

     

    Hoe kun je werken aan je motivatie?

     

    • Kom erachter wat jouw probleem is. Neem even afstand om naar het hele plaatje te kijken. Als er een specifiek doel is dat je wilt bereiken, kan het voorkomen dat je redenen probeert te bedenken waarom het niet zou lukken. Is het je eigen onzekerheid, of komt het probleem van buitenaf? Hoe zou je hier andere mee om kunnen gaan?
    • Bekijk het probleem eens van een andere kant, DENK OM! Blijf je voorstellen welke positieve kanten er zijn die je energie en motivatie geven. Die motivatie brengt je dichter bij je doel. Als je vastloopt, bedenkt dan dat het tijd kost om dingen gedaan te krijgen. Zoek inspiratie, vraag hulp en geef niet op.
    • Wees zeker van jezelf, weet dat je het kan! Je bewust zijn van je sterke punten is belangrijk. Maak een lijst hiervan om jezelf eraan te herinneren als je dat nodig hebt. Het kan een enorme oppepper geven om jezelf eens echt positief te bekijken.
    • Wees niet te streng voor jezelf. Gaat het even wat stroever, lijkt het even niet te lukken? Dat is heel normaal en hoort bij een leerproces. Geef jezelf die ruimte om te groeien; neem even pauze en denk na.
    • Wees eerlijk naar en tegen jezelf. Geef toe dat je weleens tegen moeilijkheden aanloopt. Weet dat dit geen teken van zwakte is en dat we allemaal weleens vastlopen. Stop met ervan weg te rennen en ga de uitdaging aan!

    Er zijn nog zoveel voorbeelden van dingen te bedenken, die je motivatie doen groeien. En jij bent juist zelf degene die uit kan vinden waar jouw motivatie van toeneemt.

    Kom je er niet aan uit, aarzel dan niet om contact op te nemen. Mail gerust naar praktijk0164@outlook.com, je krijgt altijd antwoord!